Mierniki do baterii i akumulatorów
zarowka_starocie_27m.jpg zarowka_starocie_44m.jpg
top_wiki_b.jpg

Strona w trakcie tworzenia

Mierniki do baterii i akumulatorów

Pierwsza połowa dwudziestego wieku. Do pomiaru napięcia baterii i akumulatorów stosowano ręczne woltomierze.

Bardzo popularny woltomierz dwuzakresowy. Dodatni potencjał dotykało się wtykiem na kabelku wychodzącym u góry miernika. Ujemny potencjał dotykało się odpowiednią nóżką. Jedna mierzyła napięcie do 6V, druga do 120V.
Mniejszy zakres pomiarów służył do baterii i akumulatorów żarzenia, większy do anodowych.
Na początku mojej przygody z Elektroniką to był mój jedyny przyrząd pomiarowy. Odziedziczyłem go po dziadku, który konstruował własne radia jeszcze przed Druga Wojną Św.

To jest też woltomierz dwuzakresowy. Na skali znajdują się zakresy 6V i 180V.
To jet nietypowe rozwiązanie - z "jedną nogą"

Na górze miernika znajdują się dwa gniazdka odpowiadające dwóm zakresom. Do kompletu potrzebny był jeszcze kabelek z wtykiem bananowym.

To jest najbardziej wypasiony model. Mierzy napięcie w dwóch zakresach: 8V i 240V. Mierzy prąd w zakresie 40 mA. Jest jednocześnie wskaźnikiem ciągłości przewodów i włókien żarzenia lamp ("Röhre & Leitungs Prüfer"). Jeszcze nie funkcjonowała nazwa "omomierz" - zielona skala, bez jednostek.
W mierniku jest miejsce na baterię.

→→Miernik na stronach Radiomuseum
Miernik na tych stronach jest datowany na 1930 rok.

→→Historia radia w Polsce - baterie i mierniki

→→Strona zbiorcza baterii i akumulatorów

Lista 18 stron z tagiem "polskie"

bot_wiki_b.jpg