Rentgenometr D-08
d08_53m.jpg d08_33m.jpg
top_wiki_b.jpg

Rentgenometr D-08

Rentgenometr D-08 pracuje w pozycji pionowej. Na górze znajdują się pokrętła i miernik.
Na dole znajduje się blok zasilający i okienko dla promieniowania z blachy aluminiowej - oznaczone "A" . Za tym okienkiem znajduje się komora jonizacyjna. Pozostała część obudowy wykonana jest z malowanej blachy stalowej.

Blok zasilania wykonany z charakterystycznego tworzywa sztucznego. Charakterystycznego dla radzieckiej aparatury zwłaszcza wojskowej.
Blok mieści trzy baterie R20 i przetwornicę napięcia na tranzystorach germanowych.
→→Rentgenometr D-08 opis techniczny
→→Też o takim rentgenometrze na promieniowanie.blogspot.com

Na bocznej ściance jest umieszczona instrukcja załączania i kalibracji rentgenometru.
Miernik jest przykryty osłonką z elastycznego polietylenu. Przy dobrym oświetleniu można oszacować położenie wskazówki.

Potencjometry i przyciski do kalibracji przyrządu znajdują się pod uchylną owalną klapką zamykaną przez sprężynę. Żeby się do nich dostać, trzeba trzymać klapkę lewą ręką. Zabezpiecza to przed przypadkowym przyciśnięciem przycisków i przypadkową zmianą położenia potencjometrów.

Miernik ma samoświecące lub fosforyzowane główne działki skali i zakres kalibracji.
Ż i K (Żarzenie i Kalibracja).
Tabliczka znamionowa.
Typ - D-08/1, Nr - 5812
Seria - 4, Rok produkcji - 1966

Widok od dołu, po zdjęciu spodu obudowy.

Zamknięty na zatrzaski moduł elektroniki - komora lampowa.

Na module nalepiony rysunek - "Aktualny schemat połączeń oporów wysokoomowych w komorze lamp." Niebieski odcień jest charakterystyczny dla kopii ozalitowych.
Po zdjęciu osłony komory, nareszcie pokazuje się elektronika.

Radziecka lampa elektrometryczna 1E1P.
Ceramiczna podstawka, izolacja wsporcza z plexi (polimetakrylan metylu). Izolacja musi być dobra, bo widać zastosowany rezystor rzędu setek mega omów (680 MΩ 5%). Jest też rezystor o wartości 68 GΩ - niewidoczny na zdjęciu.
Rezystory są przylutowane bezpośrednio do płyty przełącznika zakresów. Płyta przełącznika zakresów też jest wykonana z plexi.

Lampa elektrometryczna i schemat elektryczny.
→→O lampach elektrometrycznych
→→O polskiej lampie elektrometrycznej LE1 - na stronach Alka

Moduł jest hermetyzowany gumową uszczelką na połączeniu podstawy z przykrywką. Pył i wilgoć mogły by obniżyć rezystancję izolacji i samych rezystorów (powierzchni rezystorów).

Otwarta komora jonizacyjna.

Elektroda zawieszona jest na izolatorach przepustowych. Komorę zamyka blaszka aluminiowa.

Jeżeli ktoś ma uwagi na temat powyżej opisanego wątku, to proszę o informację przez zakładkę Kontakt

→→Rentgenometr D-08 opis techniczny - wybrane fragmenty

Lista stron z tagiem "radiometria"

→→Lista stron z tagiem "radiometria"

→→Aplikacje elektroniki, czyli zastosowania w urządzeniach

bot_wiki_b.jpg