Licznik Geigera Millera w zastosowaniu
lampy_aw_338m.jpg
top_wiki_b.jpg

Lampa Geigera - Millera w zastosowaniu
Lampa nosi potoczną nazwę "licznik". Powinno się rozróżniać pojęcia:
- lampa GM, to jest czujnik przetwarzający ilość zarejestrowanych cząstek na impulsy elektryczne
- licznik GM, urządzenie zawierające lampę GM, służące do liczenia lub przetwarzania ilości impulsów pochodzących z lampy.

Licznik został wykonany po katastrofie elektrowni atomowej w Czernobylu. Krążyły sprzeczne informacje (plotki) na temat skażenia środowiska i żywności.
Wykonałem przyrząd i mierzyłem aktywność całego otoczenia. Ale pomiary, to już inna bajka.

Całoszklana lampa Geigera Millera. Stosowana w izotopowych układach pomiaru poziomu napełnienia zbiornika. Jako źródło, był stosowany radioaktywny izotop kobaltu. Lampa jest czuła na promieniowanie gamma.
Szklana lampa jest osłonięta cienkościenną metalową rurką. W tym przypadku jest to lampa ROBOTRON 70 013. Metalowa osłona spełnia również rolę ekranu.

Jako obudowę użyłem panel z jakiejś aparatury. Do zasilania układu służy płaska bateria 3R14.
Na obudowie ściąga.

Każdy impuls z lampy GM jest sygnalizowany krótkim piskiem. Nie ma żadnej skali, tylko dwie diody świecące. Pierwsza świeci po zliczeniu 100 impulsów. Wtedy też zmienia się ton pisków. Po zliczeniu 200 impulsów, pierwsza dioda gaśnie, zaświeca się druga. Piski wracają do pierwszej tonacji. 300 impulsów - świecą obydwie diody, 400 impulsów obie gasną.
Przyrządem pomiarowym jest zegarek lub stoper. Mierzy się czas zliczenia 100, 200 lub 400 impulsów. Proste obliczenie i wychodzi natężenie promieniowania.

Przetwornica z podwajaczem napięcia i stabilizacją. Płytka z układam cyfrowymi. Jest miejsce na umieszczenie płaskiej baterii w obudowie.

I tu się okazało, że można zbierać !
Pierwotnie była używana lampa GM typu V-AZ-221 z takiej samej aparatury. Coś jej nie pasowało i przestała reagować.

Schematy wykonane w programie ORCAD z 1989r. Program chodzi do dzisiaj, lecz już nie można drukować schematów, bo zniknęły z naszych komputerów karty drukarek. O łączu USB w 1989 roku jeszcze nie słyszano.

W układzie nie ma niczego odkrywczego. Przetwornica była projektowana do zasilania eksplozymetru BAREX. Sprawdziła się w obydwóch konstrukcjach.

Dziękuję koledze Zdzisławowi za lampę i konsultacje.

Jeżeli ktoś wie więcej na temat powyżej opisanego tematu, to proszę o informację przez zakładkę Kontakt
Będę wdzięczny za każdą informację.

Rentgenowskie zdjęcia lampy GM typu STS-5

→→Lampy cyfrowe w gablocie Muzeum Energetyki

→→Kilka ciekawostek z dziedziny elektroniki i nie tylko

Ostatnio dodana strona z tagiem "opis"

Lampa Geigera - Millera STS-5

przez qannqann 11 Aug 2017 20:32

sts5_37b.jpg
top_wiki_b.jpg

bot_wiki_b.jpg