Kogut morte
kogut_uv_11.jpg
top_wiki_b.jpg

Kogut morte
Czyli o ceramice kryjącej tajemnicę.

Dwa wazoniki stoją obok siebie na regale. Prawy wazonik, jak sięgnę pamięcią, stał u cioci w pokoju i psuł krajobraz. Od zawsze, kojarzył mi się z kogutem po dekapitacji. Ma jednak ukrytą zaletę. Promieniuje.
Lewy wazonik kupiłem na targu staroci mając nadzieję, że żółta polewa jest aktywna, radioaktywana. Niestety, wazonik nie jest bardziej aktywny od tła. Nie będzie występował w tym serialu.

Do wnętrza szyjki koguta spłynęła część żółtej polewy. Na zewnątrz, do polewy dodany jest dodatkowo pomarańczowy barwnik, lub polewa jest miejscowo podgrzana i zmieniła klor.

Polewa oświetlona dwoma latarkami z diodami LED UV. Pierwsza latarka ma diody w kolorze niebieskim wchodzącym w zakres ultrafioletu. Druga posiada diodę UV (365 nm) i filtr ciemno niebieski. Mam też inne źródła światła UV a każde z nich daje inne efekty barwne.
Nie ma to znaczenia, bo ewidentnie widać zielone fluoryzowanie polewy, co oznacza zawartość zwiazków uranu.

Można obserwować różne fragmenty polewy, jak różnie reagują na oświetlenie UV. Wykruszony fragment polewy odsłania białą ceramikę, która nie fluoryzuje.

Radiometr RKSB 104 ze zdjętą osłoną lamp Geigera - Millera. Przyrząd mierzy natężenie promieniowania gamma i beta.
Promieniowanie wazonika 5,41 μSv/h wobec promieniowania tła 0.17 μSv/h jest ponad 30-to krotnie większe. Na szczęście zasięg tego promieniowania jest niewielki. Już w odległości 50 cm, praktycznie nie jest wykrywalne.
1 milliroentgen/hour [mR/h] = 10 microsievert/hour [μSv/h]. 5,41 uSv/h = 0,541 mR/h
Tak, na wszelki wypadek, kogut trafił do pudełka z inną ceramiką, trochę inną ceramiką:

→→Porcelana elektrotechniczna trochę inna
Ciekawe informacje o takiej ceramice:
→→Promieniotwórczość wokół nas - fakty i mity - Radioaktywna ceramika

Jeżeli ktoś ma uwagi na temat powyżej opisanego wątku, to proszę o informację przez zakładkę Kontakt

Lista stron z tagiem "radiometria"

→→Lista stron z tagiem "radiometria"

→→Aplikacje elektroniki, czyli zastosowania w urządzeniach

bot_wiki_b.jpg