Złoty wzmacniacz
top_wiki_b.jpg

LH0001ACD

Wzmacniacz operacyjny kapiący od złota. Ma złocone wyprowadzenia, złocone zamknięcie, złocone dno a wszystko to, polutowane złotem.

Z pozoru jest to zwykły wzmacniacz. Wyróżnia się skrajnie małym poborem mocy (0,5mW dla +/-5V). Był stosowany w aparaturze zasilanej z baterii, akumulatorów lub zasilanej zdalnie niskim prądem.
Przylepiony numerek 15 pochodzi z numeracji do kontroli parametrów serii wzmacniaczy.

Po rozlutowaniu złotej obudowy ukazuje się wnętrze - przeważnie złote.

Znak firmowy National Semiconductor został wklejony w celu identyfikacji producenta.

Po identyfikacji ze schematem wewnętrznym, można stwierdzić, że cztery elementy znajdują się poza chipem wzmacniacza. Tranzystory wejściowe typu PNP oznaczone Q3 i Q4. Tranzystory w układach scalonych były generalnie typu NPN. Tranzystory PNP wytwarzane na chipach miały współczynnik wzmocnienia prądowego katastrofalnie niski. Dlatego zastosowane są tranzystory (same struktury tranzystorów) wytworzone w innej technologii, zapewniającej wysoką betę. Dzięki takiemu podejściu można było dokładnie wyselekcjonować (sparować) tranzystory na wejściu - co dawało niskie prądy i napięcie niezrównoważenia.
Tak samo na wyjściu tranzystor komplementarny Q12 też został dołączony do struktury z zewnątrz (złotymi drutami!)
Czwartym elementem jest rezystor oznaczony 1M. Takie oznaczenie oznacza rezystancję 1Mom (mega om = 1000 000 omów). Takiej rezystancji nie uzyskiwano w chipach układów scalonych. Zewnętrzny rezystor wykonany w technologii pasty (jak w układach hybrydowych) był wielokrotnie bardziej stabilny temperaturowo, niż rezystory w chipe. Rolą tego rezystora było "zaprogramowanie" niskiego prądu dla wszystkich stopni wzmacniacza.
Jednym słowem, jest to wzmacniacz programowany LH0001C z zewnętrznym elementem aplikacji zamknięty w obudowie DIL 14 wyprowadzeń.

Trudno go zakwalifikować do zwykłych wzmacniaczy - jest to raczej układ hybrydowy - o czym mało kto wie.

→→Strona zbiorcza układów hybrydowych

Strony z tagiem "ciekawe"

2N3055 i agenci

przez qannqann 01 Apr 2017 19:40

Tajni agenci MALUJAZJI

Zdjęcia rentgenowskie - sesja 3

przez qannqann 06 Dec 2016 20:53

Zdjęcia rentgenowskie
Zdjęcia testowe 3 sesja

Zdjęcia rentgenowskie - sesja 4

przez qannqann 06 Dec 2016 20:49

rtg_0040m.jpg

bot_wiki_b.jpg