Lampy NIXIE z MERATRONIKA
nixie1_5.gif nixie1_6.gif __ nixie2_6.gif
top_wiki_b.jpg

Kultowe mierniki cyfrowe firmy MERATRONIK. Eleganckie i do dzisiaj sprawne.

Licznik, miernik okresu i częstotliwości. MERATRONIK C549a.
Piękne, duże lampy cyfrowe (digitron, wyświetlacz NIXIE, lampa NIXIE, cyfrowa lampa jarzeniowa).
nixie1_5.gif nixie1_6.gif
Można zaobserwować nieoczekiwany efekt jarzenia wyprowadzeń cyfr. Efekt czasami zanika, czasem trwa długo.

Na pierwszym zdjęciu pierwsza cyfra 6 nie ma jarzącego się wyprowadzenia. Na kolejnym zdjęciu widać poświatę jarzącą się na podstawce tej lampy.

nixie2_5.gif
Jarzące się wyprowadzenia stwarzają taki efekt, jaki można obserwować w dekatronie - jarzeniowej lampie liczącej.

Zbliżenie jarzących się wyprowadzeń.
Być może efekt jarzących się wyprowadzeń jest skutkiem podwyższonego napięcia zasilania sieciowego (z 220V na 230V, oraz podnoszenie się napięcia późnym wieczorem).
Elegancja kształtu cyfr, jarzenie neonu, poświata we wnętrzu lampy - wszystko to sprawia, że lampy do dzisiaj mają swoich fanów. Lampy uzyskane z mierników służą do budowy szpanerskich zegarów.

Kolega Tomasz podał interpretację zjawiska jarzenia wyprowadzeń:

Znam powód świecenia wyprowadzeń lamp Z566M w miernikach Meratronika.
Jak spojrzy się na pinout lampy, to widać tam, że wyprowadzenia od samego frontu i samego tyłu są opisane jako ""internal connection"" lub ""no connect"".
W rzeczywistości istnieje połączenie pomiędzy nimi, jest to kawałek drutu z czymś w rodzaju cewki owiniętej na kawałku szkła - polecam obejrzeć na własne oczy. Drucik ten to nic innego jak podgrzewacz lampy, zazwyczaj nigdy nie używany - podgrzewacz jest potrzebny przy pracy w ujemnych temperaturach, dokładnej granicy nie podam.
Meratronik podczas produkcji popełniał taką ciekawą rzecz, że łączył anodę z jednym z wyprowadzeń drucika podgrzewacza. W praktyce oznacza to, że pod klatką z cyframi, pod którą jest izolująca mikowa podkładka znów pojawia się napięcie anodowe - stąd wyładowanie na wyprowadzeniu z klatki do nóżki.
Ze względu na większy dystans pomiędzy wyprowadzeniami a drucikiem napięcie zapłonu jest wyższe - dlatego też prawdą jest to, ze podwyższenie napięcia sieci zwiększyło występowanie problemu.
Czemu inżynierowie Meratronika tak zrobili? Pojęcia nie mam, drugi koniec podgrzewacza wisi sobie luźno w każdym rozdłubanym przeze mnie mierniku (V541, C549A i V533).
Podczas testów lamp do budowy zegara próbowałem meratronikowego podłączania oraz pozostawiania podgrzewacza z obu stron luzem - w drugim przypadku wyładowanie na wyprowadzeniu nie występuje.

(..) W miernikach Elpo (częstościomierz C549A teoretycznie identyczny jak firmy Meratronik, różni się tylko częstotliwością graniczną) znalazły się lampy Phillips ZM1040. Są to bezpośrednie zamienniki Z566M, różnią się tylko trzema szczegółami - kształt cyfr, końcówka do odsysania gazu znajduje się na dole lampy (góra jest ładna i zaokrąglona) oraz właśnie sposób łączenia nóżek z przodu i tyłu lampy. W tej lampie nie ma podgrzewacza, za to te nóżki są bezpośrednio podpięte do anody, a datasheet tej lampy mówi wprost, że należy połączyć anodę i tylną nóżkę również na zewnątrz lampy.
Co to oznacza? Inżynierowie Meratronika zapewne uznali, że te przebicia u dołu lampy robią mniej problemu niż produkowanie różnych płytek drukowanych wyświetlacza pod różne lampy - przygotowali się również na lampy Phillipsa.

Dziękuję koledze Tomaszowi za poszerzenie tematu. Może jeszcze ktoś się dołączy.

Dziękuję koledze Andrzejowi z Mikołowa za ciekawy zbiór starej elektroniki.

Jeżeli ktoś wie więcej na temat powyżej opisanego eksponatu, to proszę o informację przez zakładkę Kontakt
Będę wdzięczny za każdą informację.

→→Lampy cyfrowe w gablocie Muzeum Energetyki

→→Kilka ciekawostek z dziedziny elektroniki i nie tylko

Ostatnio dodana strona z tagiem "opis"

Lampa Geigera - Millera STS-5

przez qannqann 11 Aug 2017 20:32

sts5_37b.jpg
top_wiki_b.jpg

bot_wiki_b.jpg