Radiometr kieszonkowy RK-63
przystawka_19b.jpg przystawka_14a.jpg
top_wiki_b.jpg

Radiometr kieszonkowy RK-63
Radiometr "Kieszonkowy" polskiej produkcji z lat 60.

Zestaw radiometru.
W komplecie do radiometru znajduje się ładowarka do akumulatorów Przetwornica Transformatorowa PT-1 oraz koszyk z akumulatorami pastylkowymi niklowo - kadmowymi KN-02
Opakowanie przetwornicy sygnuje ZATRA. Opakowanie jest wykonane z cienkiego kartonu.

Koszyk z akumulatorami i ładowarka. Koszyk jest widoczny z góry i z boku.

Szczegół pokazujący wtyczkę z cienkim i grubszym wtykiem. W koszyku są odpowiednie gniazda. W ten sposób nie można pomylić biegunowości przy ładowaniu.
→→Przetwornica PT-1 Na stronie o podobnej przetwornicy plus jest zaznaczony przy cieńszym wtyku. Tak samo umieszczony jest + na wtyczce na trzecim zdjęciu.
Plus jest cieńszy według polaryzacji zaznaczonej na tylnej ściance.

Stylistyka przyrządu nawiązuje do radia Koliber, z którym dzielił również system zasilania i zmodyfikowany futerał.
→→Eltra Koliber - Pierwszy polski masowy odbiornik radiowy na tranzystorach - na stronach Jasia
Na skali miernika jest umieszczona data "1963 r.". Konstrukcja radiometru pochodzi z 1963 r. Na płytce znajduje się numer seryjny 141 - I - 64. Ten egzemplarz został wyprodukowany w styczniu 1964 r. W sumie wyprodukowano tylko 100 sztuk, przez co, każdy zachowany egzemplarz jest szczególnie cenny [informacja z karty katalogowej firmy Polon Alfa].
→→dozymetria.wordpress.com/2018/04/02/radiometr-kieszonkowy-rk-63
→→Informacja z karty katalogowej firmy Polon Alfa
→→Informacja z karty katalogowej firmy Polon Alfa - kopia lokalna
Na stronach "Promieniotwórczość wokół nas - fakty i mity" jest opisany radiometr RK-63.
→→Radiometr RK-63 z 1964 r.
Z tej strony:

Urządzenie mierzy moc dawki promieniowania gamma w mR/h w 4 zakresach od ok. 0.1 do 100 mR/h. Pokrętło ze standardowym układem pozycji - wyłączony, kontrola baterii i zakresy od najwyższego (I) do najniższego (IV). Na przednim panelu głośnik do sygnalizacji dźwiękowej impulsów.
Tuba G-M umieszczona pod górną ścianką obudowy, z oznaczonym na bocznej ściance środkiem geometrii układu pomiarowego - na trzecim zdjęciu.

Całość umieszczana była w skórzanym futerale z rączką, podobnym do tych od radioodbiorników "Koliber". Radiometr służył do pomiaru mocy dawki w pobliżu źródeł promieniowania, szczególnie podczas prac zabezpieczających utracone źródła, prowadzonych przez CLOR.

Urządzenie z koszykiem na 4 baterie R6. Koszyk ma występ, który uniemożliwia niewłaściwe włożenie.
Na płytce jest pięknie wytrawione logo Zakład Doświadczalny BUTJ Bydgoszc.

Urządzenie z koszykiem na 6 akumulatorków KN-02. Występ koszyka jest wykorzystany do umieszczenia na nim gniazda do ładowania akumulatorków.
Na zdjęciach widoczne jest oznaczenie + i - przy złączu koszyka. Ten opis stoi w wyraźniej opozycji do oznaczenia na tylnej ściance. Sądząc po ułożeniu baterii, to właśnie opis flamastrem jest właściwy. To jest przyrząd z tranzystorami PNP i na "masie" powinien być potencjał +. Ścieżka podłączona do potencjału +, oznaczonego flamastrem, ma kształt potencjału "masy".
No i kto ma rację?

Na tylnej ściance znajduje się okienko w miejscu, gdzie jest gniazdo koszyka na akumulatory.
Producent radiometru.
BIURO URZĄDZEŃ TECHNIKI JĄDROWEJ
ZAKŁAD DOŚWIADCZALNY BYDGOSZCZ

Ładowanie akumulatorów w radiometrze. Można było ładować akumulatorki w czasie pracy przyrządu.
Można było ładować akumulatorki wyjęte z przyrządu - zalecane ze względu na możliwość wycieku elektrolitu przy przeładowaniu. Miejsce na koszyk z akumulatorkami w zestawie radiometru sugeruje przechowywanie akumulatorków poza przyrządem.

Specyfikacja techniczna wcześniejszej wersji RK-62 - różnice są kosmetyczne (cyt. za: Aparatura jądrowa - informator techniczny, Warszawa b.r.w. [1963])
Źródło: Radiometr kieszonkowy RK-63
http://promieniowanie.blogspot.com/2017/07/radiometr-kieszonkowy-rk-63.html

Przeznaczenie: Radiometr RK-62 przeznaczony jest do pomiaru mocy dawki promieniowania gamma w zakresie od 0-100 mr./godz. podzielonym na 4 podzakresy. Służy do pomiarów dozymetrycznych przy kontroli osłon itp. Przyrząd znajduje szerokie zastosowanie w służbie ochrony radiologicznej. Przystosowany jest do pracy w warunkach klimatu umiarkowanego.
Dane techniczne:
1. Zakresy pomiarowe:
Zakres I 0-100 mr./godz.
II 0— 30 mr./godz.
III 0— 10 mr./godz.
IV 0— 3 mr./godz.
2. Uchyb pomiaru przyrządu nie większy niż +/-15% pełnej wartości skali danego zakresu, w stałej temperaturze otoczenia.
3. Fluktuacja wskazań miernika zaobserwowana na wszystkich podzakresach nie przekracza +/-20% wartości skali pełnego zakresu.
4. Zasilanie przyrządu:
a) 5 szt. akumulatorków kadmowo — niklowych KN-0,2
b) 4 szt, ogniw suchych 1,5 V
5. Pobór prądu z baterii zasilającej nic większy ni 15 mA.
6. Czas pracy ciągłej radiometru ze świeżo naładowanymi akumulatorkami około 15 godz.
7. Przyrząd wyposażony jest w przystawkę do ładowania akumulatorów z sieci 220V 50 Hz.
8. Warunki klimatyczne pracy radiometru:
temperatura -10°C do + 35°C. wilgotność względna do 80% przy temperaturze + 20°C 5°C.
9. Przyrząd zaopatrzony jest w akustyczny indykator promieniowania.
10. Ciężar radiometru bez futerału około 650 g. 11. Wymiary radiometru 90 x 165 x 50 mm. 12. W skład wyposażenia przyrządu wchodzi preparat Co-60 do kalibracji radiometru.

Zasada działania: Radiometr RK-62 pracuje na trzech tranzystorach i odznacza się oszczędnym zastosowaniem detali elektrycznych. Detektorem promieniowania jest licznik GM typu BOB-33 wysokie napięcie zasilające licznik uzyskuje się z przetwornicy tranzystorowej, zaprojektowanej w konwencjonalnym układzie dwutaktowej przetwornicy prądu stałego. Napięcie wyjściowe jest prostowane i podwajane przy pomocy prostowników selenowych. Stabilizacja tego napięcia odbywa się przy zastosowaniu stabilizatora koronowego typu SK-400. Impulsami wyjściowymi z licznika sterowany jest układ formujący pracujący na dwóch tranzystorach TG-4.
Impulsy wyjściowe z układu formującego podawane są na integrator. Obciążenie integratora stanowi mikroamperomierz wyskalowany w mr./godz.
Zmiana zakresów odbywa się przez zmianę oporów integratora. W celu zwiększenia dokładności wskazań zastosowano regulację napięcia zasilającego układ formujący.

Zielony egzemplarz z 1964 roku.

Zdjęcia udostępnił Łukasz Karolewski, www.promieniowanie.blogspot.com :)
Dziękuję za zdjęcia i fachowe informacje.

Jeżeli ktoś ma uwagi na temat powyżej opisanego wątku, to proszę o informację przez zakładkę Kontakt

Lista stron z tagiem "opis"

→→Aplikacje elektroniki, czyli zastosowania w urządzeniach

bot_wiki_b.jpg