Prostownik selenowy SPS-4
sps-4_18m.jpg top_wiki_b.jpg

Prostownik selenowy SPS-4
Otrzymałem zestaw prostowników selenowych w woreczku foliowym.
Prostowniki, na pierwszy rzut oka, są takie same.

Dwa z nich były umieszczone na plastikowych elementach z rezystorem o mocy 2W. Wszystkie prostowniki były używane.
W zestawie były jeszcze dwa nie używane rezystory na tekturce.
Zestaw wygląda na podręczy zbiór serwisanta jakichś urządzeń zawierających prostowniki.

Wewnątrz prostownika znajduje się stos okrągłych płytek aluminiowych z naniesioną warstwą selenu. Pięć wyprowadzeń stanowi standardowy układ do uzyskania prostownika w układzie mostka. Potrzebne jest tylko wykonanie połączenia skrajnych wyprowadzeń. Połączenia widać na kolejnych zdjęciach.
Skrajne płytki, poza wyprowadzeniami, stanowią element konstrukcyjny. Nie posiadają warstwy selenu.
Sprężyna zapewnia docisk i kompensacje termiczną.

Wyprowadzenia są znaczone kolorami. Niebieskie kropki dla wyprowadzeń ujemnych (do połączenia).
Czerwona kropka dla wyprowadzenia plusa. Żółte kropki dla wyprowadzeń do podłączenia zasilania prądem przemiennym.

Dwa prostowniki okazały się ""inne"". W tej samej obudowie, z tymi samymi kolorowymi kropkami, znajduje się prostownik z dwoma wyprowadzeniami.

Prostowniki wyprodukowała krakowska firma TELPOD
SPS-4 4B-150-0,012 (mostek na 150V i 0,012A) data produkcji XI-1971
SPS-4 75-0,012 (prostownik na 75V i 0,012A) data produkcji XI-1972
SPS-4 4B-150-0,012 (mostek na 150V i 0,012A) data produkcji 12-1973
Coś nie gra z tymi ""innymi"". Mają cztery razy więcej płytek w jednym elemencie prostującym - 24 płytki w stosunku do 6 płytek w mostku. Oznaczenie mostka podaje napięcie 150V. Wychodzi po 25V na płytkę. Prostownik mający 24 płytki powinien wytrzymać 600V (24 x 25V). Natomiast oznaczenie SPS-4 75-0,012 sugeruje prostownik na 75V. Chyba, że nie jest to prostownik, tylko ogranicznik przepięć (parametryczny) na napięcie 75V AC. Dla wartości maksymalnej wychodzi ok. 105Vp. Znowu nie pasuje wynik: 105V podzielone na 24płytki. Te płytki w kierunku przewodzenia, miały by w takim układzie spadek napięcia ok. 4,4V. To jest stanowczo za dużo na element selenowy.
Nie sprawdzałem tych elementów. Mogą być uszkodzone lub nie sprawne. Elementy selenowe w czasie długiego okresu przechowywania tracą parametry. Ponad 40 lat, to bardzo dużo dla tej technologii.
O formowaniu prostowników wspomniane jest na stronie:
→→Pancerny prostownik selenowy

Rezystory 82k; 1W.
Trudno cokolwiek wnioskować o zastosowaniu tych prostowników. Element plastikowy jest dokładnie dopasowany do gabarytów obudowy prostowników. Sugeruje masowe zastosowanie w jakimś urządzeniu.

Kolega Janusz wiedział a nawet sprezentował dwa masowe zastosowania:
→→Licznik maksymalny kilowatogodzin
Dzięki konstruktywnej demolce, bieżący temat będzie rozszerzony.

Jeżeli ktoś wie więcej na temat powyżej opisanego eksponatu, to proszę o informację przez zakładkę Kontakt

→→Dane prostowników selenowych z TELPODU

→→Strona zbiorcza prostowników selenowych

→→Lista stron z tagiem "selen"

Ostatnio dodana strona z tagiem "opis"

Selen

przez qannqann 10 Oct 2017 20:48

Selen_Plytki_logo.jpg top_wiki_b.jpg

bot_wiki_b.jpg