Lampa Geigera - Millera STS-5
sts5_37b.jpg
top_wiki_b.jpg

Lampy
Radziecka lampa Geigera - Millera STS - 5

Lampa nosi potoczną nazwę "licznik". Powinno się rozróżniać pojęcia:
- lampa GM, to jest czujnik przetwarzający ilość zarejestrowanych cząstek na impulsy elektryczne
- licznik GM, urządzenie zawierające lampę GM, służące do liczenia lub przetwarzania ilości impulsów pochodzących z lampy.
http://qannt.wikidot.com/local--files/sts5-bum/

Cztery lampy CTC-5 (pol. STS-5). Dwie górne z 1977 r. Dwie dolne z 1965r.
Górne dostałem, jako złom, do badań niszczących od kolegi Piotra. Badanie nie niszczące znajduje się pod adresem:
→→Zdjęcia rentgenowskie - sesja 5. Zdjęcie 0070
Zgodnie z intencją Ofiarodawcy, zajrzałem do środka.
Sposób jest prosty, ale pracochłonny. Krawędź lampy szlifowałem na osełce do noży . Najlepiej na mokro. Dobra osełka (równa i trwała) daje sobie radę z tworzywami sztucznymi, metalem i szkłem.

Przez eliptyczny otwór widać wnętrze. Lampa jest skonstruowana symetrycznie i nie ma potrzeby zaglądania z drugiego końca.
Mosiężna elektroda stykowa jest umocowana w brązowym bakelicie. Bakelit jest zakończony podkładką ze szklanym przepustem elektrody osiowej. Podkładka jest przyspawana do rurki, stanowiącej obudowę i elektrodę.

Powodem częstych uszkodzeń jest miejsce spawania. Lampy te traciły hermetyczność.

Na zdjęciu widać korozję elektrody osiowej. Korozja powstała przy kontakcie metalu z tlenem i wilgocią z powietrza.
Nie można wykluczyć nieszczelności połączenia szkło-metal w szklanym przepuście.
W opinii eksploatatorów, te lampy były wysoce awaryjne. Kolega Zdzisław wspomina o konieczności wymiany jednej z takich lamp "przynajmniej raz w tygodniu". Lampy były stosowane w elektrowni, do kontroli zapełnienia zbiorników.

→→Polska wersja lampy

Kolega MCBX przysłał zdjęcia opakowań lamp z 1970 r.

To Jego komentarz na temat lampy:
W moim liczniku GM trzyma się na razie dobrze, ale musiałem zrobić z blachy odpowiednie oprawki. Są to lampy bardzo delikatne i długotrwałe narażenie ich na naprężenie, czyni rozszczelnienie kwestią czasu.
Z praktyki, podpowiedziane mi przez osobę pracującą z takimi lampami: nie należy używać oprawek "na sprężynki" wyglądających podobnie jak te od mocowania górnych podłączeń lamp elektronowych.

Możliwy jest również wpływ drgań na żywotność tych lamp. W elektrowni drgania nie są zjawiskiem rzadkim.

Jeżeli ktoś ma uwagi na temat powyżej opisanego wątku, to proszę o informację przez zakładkę Kontakt

→→Lampy - strona zbiorcza

Strony z tagiem "lampa"

Opakowanie zbiorcze lamp ECC81

przez qannqann 12 Mar 2017 12:33

ecc81_75a.jpg
top_wiki_b.jpg
bot_wiki_b.jpg