Tranzystor stopowy TC

Tranzystor stopowy TC
→→Polecam ciekawe informacje o genezie tego tranzystora
Z tej strony pochodzi poniższy opis:
"Pierwszymi tranzystorami, których produkcja przekroczyła ramy serii doświadczalnej, były tranzystory z serii TC11… 15. Ocalałe egzemplarze mogą jednak sugerować, że produkowane były jedynie TC11, 13 i 15. Seria ta została opracowana w oparciu o model tranzystora stopowego TW1.
Niestety, ze względu na nienajlepsze parametry, tranzystory te nie doczekały się zastosowań na skalę przemysłową. Próby tej podjęła się Eltra przy produkcji pierwszego polskiego radia tranzystorowego ale ostatecznie zastosowała tranzystory Philipsa. TC11… 15 były produkowane krótko (prawdopodobnie na przełomie lat 1957/58), przez Ośrodek Doświadczalny Półprzewodników Instytutu Łączności, który w 1958r. przekształcił się w Fabrykę Półprzewodników TEWA."
Źródło:→→http://www.retrodekan.eu/Muzeum/muzeum.html
Tranzystor przedstawiony na zdjęciach pochodzi z serii testowej - laboratoryjnej. Świadczy o tym numer umiesczony na obudowie i brak kodu barwnego, określającego typ TC(11 do 15).

Tranzystor jest "nie lutowany" i jest sprawny. Jedynie stabilność jego parametrów nie jest zadowalająca.
Na podstawie wykonanych pomiarów można zdefiniować podstawowe parametry tranzystora.
Poniżej przedstawione są obrazy z ekranu charakterografu, dla skoku prądu bazy 2µA/step. Sam przyrząd jest też historyczny i do reanimacji jego styków zużyłem wiele spirytusu. Charakterystyki TC powyżej napięcia 1V zaczynają uciekać w niezwykły sposób. Nie przypomina to "zwykłego" obrazu dla tranzystorów stopowych. Dla porównania przedstawione są charakterystyki tranzystora ASY34 w obszarze stabilnej pracy TC (tranzystor ASY34 doskonale sprawował się do napięcia kilkunastu woltów).

Napięcie UCE max tranzystora jest wyjątkowo niskie i jest mniejsze niż 1V.
Na podstawie obrazu charakterystyk dla TC wyznaczyłem obszar pracy: Ucc=740mV; RC=2,2kΩ. W takim obszarze tranzystor pracował stabilnie jako wzmacniacz WE (ze wspólnym emiterem).

Współczynnik wzmocnienia prądowego h21e osiąga wartość ponad 20 [µA/µA] dla prądu bazy 6 do 9µA. Jasnozielona linia na wykresie.
Parametry pogarszał stosunkowo duży prąd spoczynkowy, stanowiący połowę maksymalnego prądu kolektora.

W tym samym układzie zmierzyłem zależność wzmocnienia od częstotliwości, sygnałem sinusoidalnym. Amplituda napięcia na kolektorze 400mVpp. Jak widać na wykresach, w badanym obszarze napięć zasilania, tranzystory TC i ASY mają zbliżone parametry.
Dla TC fT = 3,6MHz, dla ASY fT = 4,4MHz przy fp = 500kHz. Dla skali logarytmicznej różnica jest niewielka.
Dla serii TC były publikowane parametry, w których określono średnią częstotliwość graniczną fg = 1MHz. Jak widać z interpolowanych wartości, badany egzemplarz mieści się w katalogowych granicach.

Reasumując, tranzystor laboratoryjny serii TC może być jeszcze użyteczny w niewielkiej liczbie zastosowań. Nie wiadomo, jaka była historia tego egzemplarza. Być może badania, jakim mógł być poddany w laboratorium, zmieniły jego parametry. Może się tak zdarzyć np. podczas badania w podwyższonej temperaturze.
Na podstawie lektury aktualnie publikowanych materiałów można stwierdzić, że bardzo niewiele tranzystorów serii TC dotrwało do teraz.
Zobacz:→→http://www.retrodekan.eu/Muzeum/muzeum.html

Strony z tagiem "ciekawe"

Nadprzewodnik z LHC

przez qannqann 22 Nov 2017 20:21

top_wiki_b.jpg
nadprzewod_11b.jpg

2N3055 i agenci

przez qannqann 01 Apr 2017 19:40

Tajni agenci MALUJAZJI

Zdjęcia rentgenowskie - sesja 3

przez qannqann 06 Dec 2016 20:53

Zdjęcia rentgenowskie
Zdjęcia testowe 3 sesja

Tagi dla bieżącej strony: