TG2
tg2_4e_rot_28e.gif tg2_4e_rot_19b.gif
top_wiki_b.jpg

Tranzystory germanowe
Tranzystory wyprodukowała FABRYKA PÓŁPRZEWODNIKÓW TEWA

Tranzystory TG2 przechowywane we wspólnym opakowaniu. Na jednym zachował się nadruk: TG2 4E TEWA (maj 1962r.). Parametry tych tranzystorów są skrajnie niskie. Wzmocnienia prądowe wahały się w okolicy wartości 7. Pomiary wzmocnienia prądowego (h21E) wykonane zostały analogowym miernikiem tranzystorów LAVO PT3 z 1969 r.
Egzemplarz, który wykazał się prądem zerowym bazy rzędu 300µA, został wyjęty z obudowy.

Tranzystor TG2 4E i tranzystor TG5 po wyjęciu z obudowy. Widać żywicę epoksydową, uszczelniającą tranzystor. Żywica dosięgała struktury germanowej, ale jej nie przykrywała. W tranzystorze TG2 struktura germanowa była zaimpregnowana smarem silikonowym. W TG5 nie było tego smaru. Tg5 nie miał zachowanego opisu daty i nie wiadomo, czy jest wcześniejszej, czy późniejszej produkcji.

TG2 4E po usunięciu żywicy. Struktura germanowa jest przylutowana (trochę krzywo) do blaszki w kształcie kropli. Blaszka zgrzana jest do wyprowadzenia bazy.
Wyprowadzenia emitera i kolektora są lutowane do wyprowadzeń drutowych.
Cała podstawka i wyprowadzenia drutowe są złocone.

Tranzystor TG2 widoczny ze wszystkich stron.

Tranzystory TG2 4E i TG2 4A. Wyraźnie widać różnice wykonania. Oznaczenia 4E i 4A sugerują tą samą datę produkcji (maj 1962r.). Jednak z tabeli kodów wynika, że 4A dotyczy również maja 1971r.
→→Tabela tajnych kodów daty na stronie Retrodekana
→→Tabela rozszerzona na kolejne lata - stosowana również przez CEMI

Tranzystory TG2 4A. Jeden z nich odmawiał współpracy i został otworzony. Nie w ramach represji, tylko w celach naukowych…
W kapeluszu znajdował się zwój folii poliestrowej, zapewniającej izolację elektryczną pomiędzy układem tranzystora a obudową. Nie ma żywicy epoksydowej i nie ma pasty silikonowej na strukturze. Nie ma też śladu złota. Na zdjęciu kolory są mylące, ponieważ zdjęcie było wykonane przy oświetleniu żarówką. Zdjęcia zostały wykonane jakiś czas temu, obecnie zmieniłem technikę oświetlenia, dlatego zdjęcia nowe i starsze różnią się odcieniami.

Widać dlaczego tranzystor odmawiał współpracy. W miejscu wskazanym strzałką, drut z wyprowadzenia emitera jest przetopiony.
Na zdjęciach widać poprawę technologii wykonania tranzystora. Blaszka pod germanową strukturą jest wycięta z większą dokładnością (ma kształt litery "Q"). Struktura jest porządnie przylutowana do blaszki, wyprowadzenia emitera i kolektora są zgrzane do wyprowadzeń drutowych.

Zbliżony temat:
→→TG1 w kultowym kolorze

→→Strona Retrodekana o pierwszych tranzystorach polskich
→→Strona Jasia o takich tranzystorach
→→Tranzystory TG na Oktodzie

Jeżeli ktoś ma uwagi na temat powyżej opisanego wątku, to proszę o informację przez zakładkę Kontakt

→→Układy hybrydowe - strona zbiorcza

Lista stron z tagiem "opis"

Strony z tagiem "hybrydowy"

Katalog hybrydowych mikroukładów cyfrowych TELPOD

przez qannqann 01 Jul 2018 17:49

_11_kat.jpg
top_wiki_b.jpg

Strona w trakcie tworzenia

bot_wiki_b.jpg